Zarządzenie nr 342/23
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Wójta Gminy Włocławek |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie Gminy Włocławek. |
Status | obowiązujące |
Na podstawie art. 17 ust. 6 i ust. 7 oraz art. 138 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 z późn. zm), oraz art. 19 ust. 2 pkt 1 w zw. art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 ), § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850), § 4 pkt 1 lit. d, § 5 i § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013 r. poz. 96), oraz § 2 ust.2 pkt.3 Zarządzenia Nr 154/2019 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 5 lipca 2019 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania terenie Województwa Kujawsko-Pomorskiego i § 2 ust.2. pkt.2 Zarządzenia nr 51/2019 Starosty Włocławskiego z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania terenie Powiatu Włocławskiego
zarządza się, co następuje:
§ 1.1.Tworzy się na obszarze Gminy Włocławek gminny system wykrywania i alarmowania, zwany dalej SWA, który obejmuje jednostki organizacyjne wchodzące w skład systemu wczesnego ostrzegania, zwanego dalej SWO.
2. SWA uruchamia się i rozwija w przypadku wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych tj. stanu wyjątkowego, stanu wojennego albo stanu klęski żywiołowej i jednocześnie wchodzi on w skład Powiatowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania, zwanego dalej PSWS i A.
3. Na podstawie otrzymywanych z Powiatowego Ośrodka Analizy Danych
i alarmowania, zwanego dalej ROADA ostrzeżeń, SWA wchodzi w skład systemu ostrzegania o zagrożeniach uderzeniami z powietrza i skażeniami chemicznymi.
4. Uregulowania, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz dotyczące systemu ostrzegania o zagrożeniach uderzeniami z powietrza i skażeniami chemicznymi stosuje się odpowiednio w czasie przeprowadzania ćwiczeń i treningów.
§ 2.1. SWA składa się z jednostek organizacyjnych przeznaczonych do wykrywania zagrożeń, zbierania i analizowania informacji oraz powiadamiania o skażeniach, a uruchamiany i rozwijany jest w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych.
2. SWA organizuje:
1) Wójt - Szef Obrony Cywilnej Gminy Włocławek - na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem, ostrzeganiem oraz alarmowaniem ludności, w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze miasta;
2) w skład SWA włącza się także podmioty tworzące SWO, wymienione
w zarządzeniu Wójta Gminy Włocławek w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania na terenie Gminy oraz przedsiębiorstwa i instytucje,
w których nie powołano formacji wykrywania i alarmowania, ale których służby dyżurne na zasadzie współdziałania z gminnymi elementami SWA będą przekazywać informacje o nadzwyczajnych zagrożeniach, w tym:
a) przedsiębiorstwa posiadające obiekty, które w przypadku awarii mogą stanowić źródło zagrożenia dla ludności i środowiska,
b) jednostki organizacyjne, których statutowa działalność przewiduje wykonywanie takich czynności - w zakresie ustalonym przez właściwe terenowo organy administracji publicznej lub organy obrony cywilnej.
§ 3. 1. Zasady funkcjonowania SWA:
1) jednostki wchodzące w skład SWA są obowiązane do wzajemnej wymiany informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia
i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem
i ostrzeganiem ludności;
2) system wykrywania i alarmowania w Gminie Włocławek funkcjonuje w wyższych stanach gotowości obronnej państwa i po wprowadzeniu stanów nadzwyczajnych. Może być także uruchamiany i rozwijany w czasie wystąpienia rozległych zagrożeń oraz w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów;
3) czas rozwinięcia i osiągnięcia gotowości do działania, jest to osiągnięcie przez stan osobowy w wyznaczonym czasie i miejscu pełnej gotowości do wykonywania określonego zadania. Po rozwinięciu jednostki SWA wykonują zadania na zasadzie dyżurów prowadząc okresowy pomiar skażeń;
4) uruchomienie i rozwinięcie miejskiego SWA w sytuacjach, o których mowa
w pkt 2 następuje w drodze zarządzenia Wójta - Szefa Obrony Cywilnej Gminy Włocławek, stosownie do zaistniałej sytuacji lub planowanego przedsięwzięcia szkoleniowego;
5) Szef Obrony Cywilnej Gminy Włocławek, w przypadku, gdy rozwinięcie nie jest realizowane na podstawie zarządzenia terenowego szefa obrony cywilnej wyższego szczebla, składa informację właściwemu szefowi obrony cywilnej wyższego szczebla o fakcie rozwinięcia SWA na administrowanym terenie.
2. Włączenie jednostek i instytucji do SWA, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, na podstawie wydanych przez szefów obrony cywilnej zarządzeń w sprawie tworzenia i funkcjonowania na danym terenie SWA, nie zmienia ich służbowego podporządkowania oraz zadań określonych w innych przepisach.
3. Celem SWA jest:
1) ochrona ludności przed zagrożeniami zanieczyszczenia środowiska naturalnego toksycznymi środkami przemysłowymi, materiałami promieniotwórczymi lub zakaźnymi czynnikami biologicznymi, mogącymi powstać na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych, zagrożenia wojennego lub wojny;
2) ostrzeganie i alarmowanie oraz przekazywanie sygnałów do właściwych terytorialnie władz, służb i ludności na danym terenie o zagrożeniu wymagającym podjęcia natychmiastowego działania, zgodnie z zasadami określonymi w § 11.1. załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia.
4.Zadaniem SWA jest:
1) zapobieganie, jak i minimalizowanie zagrożeń powstałych na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych, zagrożenia wojennego lub wojny, mogących spowodować wystąpienie skażeń promieniotwórczych, chemicznych lub zakażeń biologicznych, realizowane poprzez identyfikację skażeń i wstępną analizę informacji o uwolnieniu do środowiska toksycznych środków chemicznych, materiałów promieniotwórczych, zakaźnych czynników biologicznych oraz powstałych ognisk zakażeń, a także powstałych w następstwie takich zdarzeń skażeniach;
2) prowadzenie działań mających na celu wykrycie źródła skażenia lub ogniska zakażenia, miejsc uwolnienia do środowiska materiałów powodujących skażenie lub stwierdzenie zmian stopnia tego skażenia, jak też rodzaju skażenia, czasu jego powstania oraz jego parametrów;
3) dokonywanie oceny rozwoju sytuacji będącej następstwem skażenia
z jednoczesnym przewidywaniem i przedstawianiem możliwych skutków zanieczyszczenia środowiska naturalnego, w szczególności gruntu, wody, powietrza, żywności, pasz, roślin oraz powierzchni ciała ludzi lub zwierząt niebezpiecznymi substancjami i mieszaninami chemicznymi, materiałami promieniotwórczymi lub zakaźnymi czynnikami biologicznymi, a także określenie wynikających z tego skutków dla funkcjonowania sfery publicznej
i obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa.
§ 4. Szczegółowe zasady organizacji, funkcjonowania i dokumentowania oraz ostrzegania, informowania i alarmowania SWA na terenie Gminy Włocławek zawierają załączniki do niniejszego zarządzenia:
1) załącznik nr 1 normujący zasady organizacji i funkcjonowania SWA na terenie Gminy Włocławek;
2) załącznik nr 2 zawierający wykaz jednostek organizacyjnych SWA na terenie Gminy Włocławek;
3) załącznik nr 3 regulujący ramowe zasady sporządzania planu działań
i dokumentacji na potrzeby SWA.
§ 5.1. Szef Obrony Cywilnej sprawuje nadzór nad opracowaniem i aktualizacją niezbędnej dokumentacji dla formacji SWA, ich wyposażaniem w sprzęt specjalistyczny i szkoleniem oraz określą:
1) strukturę i skład jednostek organizacyjnych;
2) zadania i zasady funkcjonowania;
3) zadania w zakresie powołania formacji obrony cywilnej SWA.
2. Ilość i rodzaj formacji obrony cywilnej, realizujących zadania w ramach SWA, na terenie Miasta Kowal określa załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
3. Kierownicy przedsiębiorstw, obiektów i jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, powołują drużyny wykrywania i alarmowania oraz drużyny pobierania próbek, w porozumieniu z Szefem Obrony Cywilnej Gminy Włocławek, stosownie do potrzeb wynikających z miejscowej oceny zagrożenia.
§ 6.1. Nadzór i funkcje koordynacyjne nad funkcjonowaniem na obszarze Gminy SWA sprawuje Wójt Gminy Włocławek, poprzez Specjalistę do spraw obsługi Rady Gminy i spraw obronnych we współpracy z Gminnym Zespołem Zarządzania Kryzysowego (GZZK).
2. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Włocławek.
§7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt
Gminy Włocławek
Magdalena Korpolak - Komorowska